mandag 16. august 2010

Matauk - bær, sopp og ryllik










Bærsesongen har vært i gang lenge, soppsesongen er også på topp flere steder i landet. Jeg kasta krykkene forje uke og har begitt meg ut i skog og mark for å sanke. Foreløig har jeg ikke funnet noe sopp, men det er store mengder bringebær i skauen og går jeg litt opp i lia finner jeg blåbær, rips har vi også plukka en del av på. Nå om høsten unner jeg meg litt blåbær med kokosmelk på. Jeg velger den feiteste varianten. Fåes økologisk på Meny og i helsekostforretninger. Ellers er den vanlige i de fleste dagligvarebutikker. Masse kokosmelk, blåbær/rips/bringebær/krekling/tyttebær + kanel og eventulet sukrin/stevia på toppen.

For meg er det viktig å spise et middagsmåltid før jeg spiser bærene. Det kan også være smart å spise noe etter bærinntaket. Hvis du trøbler med blodsukkeret, kan bær utgjøre for mye sukker på en gang.

Tips: Syltetøy laga på sukrin/stevia har ikke på langt nær så lang holdbarhet som syltetøy laga på sukker. Det kan derfor være en ide å fryse ned bær som blir til overs. Disse kan røres med litt sukrin/stevia seinere om vinteren eller blandes i smoothie. Det er en fordel å fryse ned bær i små posjonspakninger.

Vil du ut å plukke sopp, men er usikker på hva som kan spises, så kan du først prøve deg på kantarell (gul sopp på bildet) og steinsopp (hvit og brun sopp på bildet) , disse er lette å gjenkjenne. Steik gjerne soppen i panna med Cococsa kokosfett ( se tidligere innlegg) og ha ved sida av kjøtt eller fisk. Det er viktig å varmebehandle sopp før spising.

På slutten av turen fant jeg en del ryllik som jeg lar tørke og bruker som te. Tørkinga kan enten foregå som vanlig lufttørking (gjerne hengt opp i en bunt) eller som tørking i tørkeapparat for planter eller i vanlig steikeovn på lav tempratur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar