onsdag 28. juli 2010

Sans og Smak – en annerledes helsekostbutikk




I dag var jeg på ”Sans og Smak”, en liten koselig helsekostbutikk i Markens, gågata i Kristiansand. ”Sans og Smak” har mye spennende, sunn mat som kan være gøy å prøve ut. Så hvis du er på disse trakter, kan du jo ta deg en tur innom. Jeg kan nevne et utvalg økologisk kjøtt. Det varierer litt hva de har, i dag fant jeg økologisk kylling, økologisk høne, økologisk lammebog, økologisk lammekjøttdeig(!), økologisk vanlig kjøttdeig. Butikken hadde også et godt utvalg økologiske grønnsaker, frø, nøtter, nøttepålegg(som mandelsmør, sesamsmør, hasselnøttpålegg, hampesmør), te, krydder og urter. Her finnes også mandelmelk, soyapålegg, ulike glutenfrie melsorter, såper og shampoo, solkrem uten kjemiske filtre, sjokolade uten melk og sukker.

Det som er bra med denne helsekostbutikken er at den skiller seg ut fra kjedeforretningene ved at den har større fokus på mat, og mindre fokus på tabletter.

Jeg kjøpte ingredienser til å lage min egen sjokolade – kakaosmør og kakaomasse. Begge deler er rå (altså ikke varmebehandla eller gjæra), økologisk og uten tilsetningsstoffer. Til søtning valgte jeg Sukrinmelis. Jeg fikk anbefalt denne fordi den løser seg lettere opp en vanlig Sukrin. Sjekk gjerne ut www.sukrin.no for mer informasjon om sukrin. På nettsida http://www.okosjokolade.no/ finner du tips og oppskrifter på å lage egen sjokolade. Innlegg om erstatninger for sukker og laging av egen sjokolade kommer.

For kontakt med helsekostforretningen Sans og Smak: http://www.nettkatalogen.no/firmainfo/sans_og_smak/1769399184.htm

http://lillemarkens.no/index.php?option=com_content&view=article&id=100&Itemid=125

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar